Bedrägeri - Löfte om modellkontrakt

Hej! Jag har en fråga angående ett förmodat bedrägerifall.Jag har betalat in en stor summa pengar till en person som lovat mig ett modellkontrakt gällande stora pengar.De enda ja har att gå på är personens namn mobilnr swishen ja gjort till hans konto.Han har lovat mig att ja ska få tillbaka pengarna.Men de framskjuts hela tiden.Hur går ja tillväga nu?Personen har satt mig i en stor skuldfälla mår psykiskt dåligt.Ja har sms sparat som visar att du har pengar imon typ.Vet inte exakt vad stället heter han jobbar på men de e Vogue som han lovat mig kontrakt.Inga papper skrivna.Han säger kontrakt skrivs när du träffar Vogue.Tre gånger har han sagt De ska komma till min stad för plåtning.Även de flyttas fram.Hoppas på ett svar.Vill ju på nåt vis få mina pengar tillbaka.Mvh/ Anette

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är inte alltid mycket man kan göra när någon håller undan pengarna på det där sättet. Jag tror att det enklaste du kan göra är att hota med polisanmälan. Som du säger är det här förmodligen fråga om bedrägeri. Du har ju antagligen blivit lurad att skicka över pengar utan att han någonsin tänkte - eller kunde - fixa kontrakt åt dig. Jag tror inte att det förekommer att man utan att få skriva på papper blir tvungen att skicka över pengar på det där sättet!

Du har åtminstone sms samt nummer till personen, och förhoppningsvis hans riktiga namn. Det vore dock bäst om du även hade SMS som tydligt visade vad det var frågan om, t.ex. där det står om att han erbjudit dig kontrakt och så vidare. Om du polisanmäler honom skulle situationen förstås kunna redas upp; om han har begått brott, t.ex. bedrägeri, kommer han nämligen också att bli skadeståndsskyldig och alltså bli tvungen att ersätta både pengarna han fick och annan skada. Kanske skulle du inte ens behöva göra anmälan, utan du kunde ju tala om för honom att du funderar på anmälan och har bevis.

Lycka till, och hör gärna av dig om du undrar något mer kring det här!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare