Bedrägeri i juridisk persons verksamhet och förutsättningar för allmänt åtal.

Hej! Kan en juridisk person åtalas för bedrägeri under allmänt åtal?

Om så är fallet vad behöver tex vara uppfyllt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom en juridisk person inte kan begå brott är det ej möjligt att väcka åtal mot en sådan för begånget brott. Straffrättsligt ansvarig för brott som begåtts i en juridisk verksamhet är istället den fysiska person som är att anse som gärningsman till brottet.

Som gärningsman anses antingen den som utfört den handling varigenom brottet begåtts, en person i ledande ställning som haft faktisk makt över denne och ansvarat för dess handlingar eller bådadera. Avgörande är i vad mån den handlande agerat självständigt samt vilket ansvar den överordnade haft för dennes handlingar; närmare bestämt vilket uppsåt de inblandade parterna haft.

Bedrägeri, vilket inte består i övertrassering av eget konto eller brott riktat mot närstående, hör alltid under allmänt åtal. I nämnda undantagsfall krävs att allmänt åtal är "påkallat från allmän synpunkt" alternativt, vad gäller brott mot närstående, att brottet angivits till åtal, för att åtal skall få väckas av allmän åklagare (se 8 kap. 13 § och 9 kap. 12 § brottsbalken samt 20 kap. 2 och 3 §§ rättegångsbalken). Vid bedömningen av om åtal är påkallat ur allmän synpunkt beaktas "brottets art, straffets syfte och omständigheterna i det enskilda fallet" (se Westerlund m.fl., Brott och påföljder, 5:e uppl., s. 225).

För att brottet bedrägeri skall anses begånget fordras att någon endera medelst vilseledande förmått annan till en disposition som inneburit vinning för gärningsmannen och skada för den bedragne eller olovligen påverkat resultatet av en automatiserad process med samma utfall (förmögenhetsöverföring) (se 9 kap. 1 § brottsbalken).

Vad gäller möjligheten att väcka åtal mot en juridisk person till följd av brott bör tilläggas att det i 36 kap. brottsbalken finns regler om särskild rättsverkan av brott, vilka kan drabba juridiska personer. Åtal kan förstås väckas för utdömande av sådan sanktion, men det är då inte frågan om straff för begånget brott utan en sanktion i anledning av brottet.

Slutligen bör nämnas att misstankar om ekonomisk brottslighet kan anmälas till Ekobrottsmyndigheten via deras hemsida, vilket rekommenderas.

Brottsbalken finner Du här och rättegångsbalken här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare