Bedrägeri eller missbruk av urkund?

Hej!

Okej min fråga är: Kan bedrägeri vara att man beställer saker i andras namn (Personnummer)?

Eller är det (Missbruk av urkund) "urkundsförfalskning" för att jag har för mig att Missbruk av urkund är t.ex. när en person använder annans ID-handling för att exempelvis komma in på krogen.

Så om man köper saker i andras namn vilken lag refererar man till då?

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Att beställa varor i någon annans namn/personnummer är ett bedrägeribrott enligt Brottsbalken 9 kap 1 §.

MIssbruk av urkund, Brottsbalken 15 kap. 12 §, är mycket riktigt som du säger exempelvis när en person använder en annan persons ID-handling för att komma in på en restaurang med åldersgräns.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare