Bedrägeri? Att be om pengar mot att träffas och sedan ställa in träffen

Hej har en fråga min gamla tjej mjölkar pengar av mig är fortfarande kär i henne vilket hon utnyttjar säger att hon vill träffas och sedan frågar hon om jag kan hjälpa henne med tex räkningar eftersom hon lovar att träffas och dejta så får hon pengarna men när det är dax så ställer hon in detta måste väl vara någots slags bedrägeri? och sedan heter det försoningsgåva och allt möjligt kan man anmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bedrägeri föreligger när någon medelst vilseledande förmår någon att göra någonting som innebär vinning för personen och skada för den som vilseleds, 9 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1). Det här innebär i det här fallet att om din före detta ber dig betala hennes räkningar i utbyte mot att ni ses kan man möjligtvis påstå att hon vilseleder dig att ge henne pengar när hon sedan inte träffar dig, om det var hennes avsikt att ställa in. Om man skulle se det på det sättet har det ju lett till vinning för henne och skada för dig.

Huruvida det här är ett bedrägeri eller inte beror alltså på om din före detta har avsett att vilseleda dig genom att låtsats att ni ska träffas, så att du skulle betala hennes räkningar. Det går att anmäla bedrägeri hos polisen.

Angående försoningsgåva är det ett begrepp man kan använda när man vill ge någon en gåva för att till exempel gottgöra någon och upprätta ett gott förhållande igen, men det är ingen juridisk term.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare