Bedrägeri, 9:1 BrB

Hej! Jag håller på att sälja en tröja genom att skicka paket på posten(det är mellan privatpersoner) och jag undrar ifall jag inte skulle få det pengar jag ska få av den andra privatpersonen, vad gör man då? Finns det något att göra? Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Om du skulle skicka tröjan till köparen och sedan inte få betalt skulle bestämmelsen rörande bedrägeri i 9:1 brottsbalken (BrB) kunna aktualiseras. För bedrägeri döms den som ”vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är”.

Om du inte får betalt har du blivit vilseledd av köparen. Det är också fråga om en vinning för gärningsmannen och en ekonomisk skada för dig. Detta innebär således att bestämmelsen om bedrägeri i 9:1 BrB kan aktualiseras. Om du inte får betalt för tröjan får du således göra en polisanmälan för att försöka få brottet utrett.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare