Bedrägeri?

A har till min kompis S (som inte alltid hänger med och han är 30 år) sålt en bil, han sa att det var en tävlingsbil som används av den berömde bilföraren Ayrton Senna. S betalade A 100 000 kr för bilen. Det visades sig sedan att bilen (efter att S konsulterat sin Pappa) egentligen var en bil anpassad för tävling för snyggaste bilar, dock stämde det att Ayrton Senna faktiskt använt den en gång när han gjorde en uppvisningsshow hos Snygga bilar MB Firman. Pappan lyckades sälja bilen åt Min vän S för 130 000 kr och därefter hotade hon A med polisanmälan för bedrägeri. Vad säger lagtexten om bedrägeri i detta fall? Hjälp mig ! Är det frågan om bedrägeri?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Brottet bedrägeri regleras i 9 kap. 1 § brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. För att kunna dömas för brottet i fråga krävs att någon genom ett vilseledande förmått någon till en disposition(dvs handling alt. underlåtenhet att handla) som lett till vinning för den som vilselett och skada för den vilseledde. Egentligen är det tillräckligt som skada att det förelegat en beaktansvärd risk för slutlig förlust.

Det är väldigt svårt för mig att utifrån den utifrån Du angett att säga om det rör sig om ett bedrägeri eller inte. Viktigt att veta är vad som sades under deras "möte" och vilka förutsättningar som lades upp inför köpet. A har inte ljugit om att Senna körde bilen, således föreligger inget vilseledande! Eventuellt kan han ha förskönat vissa saker om bilen och dess tidigare förare, men detta är något som generellt sätt är accepterat. Vidare är jag av den uppfattningen att inga skada har uppkommit!

Alla rekvisit i brottsbestämmelsen måste vara uppfyllda för att brottet skall aktualiseras, så är ej fallet här!

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Anes SabicRådgivare