FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt20/03/2015

Bedömningen av grovt skattebrott.

Hej!

Gränsen för grovt skattebrott går vid omkring 10st prisbasbelopp alltså omkring 450-500.000kr som blivit undanhållen staten medvetet eller omedvetet.

Enligt vissa online-sökningar gäller denna summa för 1 räkneskapsår. Jag uppfattar det som följande exempel: tex 2001 deklarerar personen inte 100.000, 2002 deklarerar personen inte 100.000. år 2003 deklarerar personen inte 100.000 och 2004 deklarerar personen inte 200.000. Dessa år tillsammans blir alltså en större summa och passerar prisbasbeloppet vid grovt skattebrott. ca 500.000.

Är detta rätt uppfattat? Lägger man ihop åren där det ej deklarerats korrekt till 1 summa, eller ska dom undanhållna pengarna 10x basbelopp vara för 1 år ? Hoppas ni förstår min tanke.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det rör sig om skattebrott är det skattebrottslagen som utgör grunden för bedömningarna, se https://lagen.nu/1971:69.

Det finns inget givet svar på din fråga och det har varit väldigt svårt att få klarhet i vad som gäller. Efter omfattande undersökning av lagtext, kontakter med skatteverket, skattebrottsenheten samt specialiserade skatteåklagare vid åklagarmyndigheten kan några grunder redogöras för.

Lagstödet.

Det lagstöd som utgör grunden för att bedöma ett skattebrott som grovt finner vi i lagens 4 § som i sig utgår ifrån skattebrott av normalgraden i 2 §. Som du själv räknat ut går gränsen enligt praxis vid omkring 10 prisbasbelopp för att det ska anses röra sig om mycket betydande belopp. Det går dock inte att utgå endast ifrån summan för att kunna bedöma om det rör sig om ett grovt skattebrott. Ytterligare faktorer som gör att det kan anses som grovt skattebrott är om gärningsmannen använt sig av falska handlingar eller vilseledande bokföring eller om förfarandet utövats systematiskt eller i större omfattning eller i annat fall varit av synnerligen farlig art. Detta är grunderna för att bedöma ett skattebrott som grovt, nedan redogörs noggrant för hur bedömningen görs i ditt fall.

Bedömningen.

Inledningsvis ska konstateras att varje period i sig utgör ett skattebrott och utifrån dina angivna siffror skulle det vara ett skattebrott av normalgraden. Detta innebär att åklagaren kan välja att redan år ett åtala gärningsmannen för skattebrott enligt skattebrottslagen 2 §. Skulle det endast ha rört sig om ett år är kravet i princip att summan ska uppgå till 10 PBB för att det ska röra sig om grovt skattebrott, OM ingen av de andra försvårande omständigheterna föreligger. Rör det sig om flera ex. årsdeklarationer som tillsammans anses utgöra grovt skattebrott så ska varje deklarationsperiod fortfarande anses utgöra ett skattebrott men de ska alla bedömas som grova skattebrott. Det skulle då innebära att gärningsmannen har begått fyra st. brott men att varje brott i domen anses vara grovt då de hör ihop.

I ditt fall anges inget ang. användandet av falska handlingar, vilseledande bokföring eller att brottsligheten varit av synnerligen farlig art, vi utesluter därför dessa grunder för att bedöma brotten som grova. Det som kvarstår är då kraven på betydande belopp och att det ska ha utförts systematiskt eller i större omfattning. Eftersom det fortfarande rör sig om relativt små summor så är det inte särskilt troligt att det kommer bedömas röra sig om brott i större omfattning, inte ens i kombination med att man bedömer brottsligheten som systematisk. Det avgörande här blir alltså enligt uteslutningsmetoden huruvida brottsligheten i ditt exempel kan anses systematisk. Beloppssumman för grovt skattebrott nås men endast genom att sammanlägga flera års brottslighet, det tyder på att det föreligger en systematik hos gärningsmannen att inte betala skatt. Enligt åklagarmyndigheten skulle två års deklarationer som tillsammans når över gränsen inte bedömas som grovt skattebrott utan bedömas som två fall av skattebrott av normalgraden. När det, som i ditt fall, är fyra fall av skattebrott så är det tveksamt om åklagaren kommer att åtala för grovt skattebrott eller låta det vara fyra st. brott i form av skattebrott av normalgraden. Avgörande här har uppgetts vara omständigheterna i det enskilda fallet, den mer preciserade summan och hur tydligt det är att gärningsmannen satt det i system att begå skattebrott.

Sammanfattning.

Det får anses oklart om ditt ex. innebär att det ska bedömas som fyra grova skattebrott som i en ev. dom kommer beaktas gemensamt, eller om det i slutändan blir att bedöma som fyra fall av skattebrott av normalgraden. Enligt åklagarmyndigheten är detta ett fall som balanserar på gränsen där de faktiska omständigheterna avgör.

Hoppas du förstår var problematiken ligger och att svaret var upplysande. Vill du ha rådgivning ang. hur du ska agera för att ev. minska ansvaret och straffvärdet kan du kontakta vår telefonrådgivning eller anlita en av våra betaltjänster.

Med vänlig hälsning.

Niclas FribergRådgivare