Bedömning av ensam vårdnad

Hej jag tänkte söka ensam vårdnad då min dotters pappa inte träffar henne alls och under vår skilsmässa så valde han att slänga ut både mig och dottern så vi fick bo på vandrarhem genom socialen i 3 månader. Jag undrar nu hur stor chans finns de för mig att få ensam vårdnad och är det anledning nog för mig? Jag har haft dottern heltid hos mig sedan 15 juli.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med kan förälder få ensam vårdnad genom avtal med den andra föräldern, vilket måste godkännas av socialnämnden, 6 kap. 6 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P6S1) eller genom att ansöka om ensam vårdnad hos rätten, 6 kap. 5 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P5S1).

Huvudregeln vid mål gällande vårdnad av barn är att man ska utgå från barnets bästa, 6 kap. 2a § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1). Domstol beaktar förstås alltid barnets bästa i det enskilda fallet, men man brukar anse att det är barnets bästa med en god och nära kontakt med båda föräldrarna. I bedömningen kring barnets bästa ser man även till barnets behov av kontinuitet, stabilitet och dylikt.

När föräldrarna har gemensam vårdnad och en förälder vill ansöka om ensam vårdnad, ser domstol till bland annat föräldrarnas samarbetsförmåga, 6 kap. 5 § 2 stycket föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P5S1). Om föräldrarna har stora samarbetssvårigheter, då att konflikten mellan föräldrarna är djupt rotad och svår/omöjlig att lösa, är det incitament för domstol att tilldela ena föräldern ensam vårdnad om barnet.

Andra faktorer som tyder på att rätten bör tilldela ena föräldern ensam vårdnad är om den andra föräldern vid utövandet av vårdnaden om barnet gör sig skyldig till missbruk eller försummelse av barnet eller på annat sätt utsätter barnet för bestående fara för barnets hälsa och utveckling, 6 kap. 7 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P7S1).

Beroende på hur gammal din dotter är fäster rätten olika stort avseende vad dotterns vilja är, med beaktande av ålder och mognad. En tumregel är att i praxis har det diskuterats att när det gäller barn som är 13 år och uppåt ska rätten fästa stor vikt vid barnets vilja.

Sammanfattningsvis är det alltså många faktorer som spelar in vid en bedömning av rätten gällande ensam vårdnad, vilket gör att det är svårt för mig att uttala mig gällande hur eventuell domstol skulle bedöma fallet. Att pappan slängde ut dottern och dig från er bostad och inte har träffat dottern på många månader kan tyda på att du bör tilldelas ensam vårdnad. Stor vikt ligger som sagt vid bedömningen av barnets bästa och föräldrarnas samarbetsförmåga.

Jag hoppas att svaret gav dig vägledning!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare