FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/05/2014

Beaktas tidigare utgifter vid bodelning?

En asiatisk tjej var gift med en svensk man i Sverige utan äktenskapsförord. Skilsmässan blev klart vid augusti 2013, men bodelning har inte klart.

Då andra kultur har den tradition att vuxenbarn har skyldighet att försörja sina föräldrar på båda kort- och långsikt när välfärden inte fungerar riktigt bra. Under äktenskapen det var bara den asiatiska kvinnan försörjde sina föräldrar med egna lön efter hon betalade utgifter för sin egen lilla familj. Nu sa den ex maken att dessa överföringar skulle avses som gemensamt giftorättsgods, och han ville tillbaka av hälften av överföringar under alla år! Var han rätt i den?

Tusen tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Under äktenskapet äger fortfarande makarna sin egen egendom & vardera make får spendera sin egendom som hen vill (med vissa undantag avseende fast egendom som inte är relevanta här). Om en make till exempel vill ge pengar till sina föräldrar så är det helt okej.

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9:2 äktenskapsbalken. Det innebär att endast de tillgångar och skulder som finns den dagen ska beaktas. De pengar som givits till föräldrarna innan äktenskapsskillnaden ska alltså inte beaktas, och den andra maken har därför inte rätt att få tillbaka hälften av överföringarna.

Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare