Beaktas inflationen vid beräkning av kapitalvinst?

Hej , jag har sålt mitt hus (2016).Jag köpte huset 1987 för 425 000kr

Pga inflation så motsvarar 425000 från 1987 i dagens penningvärde ca 800 000kr

Kan jag använda mig av det när jag ska beräkna vinstskatt

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom 1990 års skattereform beskattas kapitalvinster på fastigheter nominellt. Detta innebär att hänsyn inte tas till att viss del av vinsten kan bero på inflationen, att uppräkna omkostnadsbeloppet med hänsyn till penningvärdets förändring är således inte möjligt.

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare