FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/07/2014

Bättre rätt till hund

Hej!

Jag har en fråga!

Jag och min sambo skaffade en hund tillsammans och jag betalade hunden med mina pengar och när vi skulle skriva på avtalet ville han stå på det och nu har vi särat på oss och jag får inte träffa hunden. Finns det verkligen ingenting man kan göra?

Mvh Madelen!

Lawline svarar

Hej!

Djur betraktas som lös egendom juridiskt sätt. Detta innebär att man kan ha bättre rätt till viss egendom trots att någon annan "har hand" om egendomen. Att ha bättre rätt innebär att man är den rätta ägaren till egendomen, i detta fall hälften av hunden. Att du inte får träffa hunden, nyttja din egendom, strider således mot din äganderätt.

Känner du att du kan bevisa att hunden har köpts ihop (exempelvis genom vittnen) kan du väcka en fastställelsetalan i domstol om att du faktiskt äger hälften av hunden i enligt RB 13 kap. 2 §.

Vidare bör det vara möjligt att begära särskild handräckning av hunden hos Kronofogden.

I ett sådant fall rekommenderar jag att kontakta en praktiserande jurist.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare