FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/03/2014

Bättre rätt till hund?

Hej. Min syster och hennes fd sambo blev hundägare när hennes sambos farmor dog och dom tog över hunden, nu för en tid sedan så gjorde dom slut och fd sambon flyttade. Dom bestämde att min syster skulle ta hand om hunden men dom skrev inga papper på hunden. Nu börjar fd sambon hota att han ska ta tillbaka hunden fast han inte kan ta hand om han. Jag (och mina föräldrar) kan intyga om att fd sambon ALDRIG har tagit hand om hunden, han har misskött han rent ut sagt och vi vet allihop att hunden kommer antingen avlivas eller misskötas på grund av ren lathet! Har min syster några som helst rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom att djur betraktas som egendom kan hundar fritt överlåtas. Frågan hur man ska se på att din syster skulle ta hand om hunden är en överlåtelse eller inte. Är det så att din syster har fått hunden i gåva från hennes tidigare sambo är hunden numera henne egendom. Detta skulle innebära att den tidigare sambon inte har några rättsliga anspråk på hunden.

Om det däremot är så att hunden är utlånad, är hundens ägare den tidigare sambon vilket innebär att han har rätt att få tillbaka sin egendom.

Är ni osäkra på det ligger till, och känner att ni kan bevisa att hunden har givits som gåva (exempelvis genom vittnen) kan er syster väcka en fastställetalan i domstol om att det faktiskt är hennes hund i enligt RB 13 kap. 2 §.

I ett sådant fall rekommenderar jag att kontakta en praktiserande jurist.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare