FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/05/2014

Bäst behov av bostaden 11:8 ÄktB

Hej

Jag och min man ska skiljas. Vi äger gemensamt en villa och har gemensamma barn. Han vill att villan ska säljas och att vi delar på ev vinst och jag vill ha kvar den och köpa ut honom. När jag läser andra svar från er framgår att det enligt 11 kap. 8 § ÄktB är den som bäst behöver bostaden som kan få rätt att få den. Jag har en betydligt högre inkomst och har råd att ha kvar villan medan min min inte har fast anställning och låga inkomster. När bedömning görs vad tar man hänsyn till? Har det betydelse att en part har möjlighet att bo kvar och önskar det och kan man då göra en bedömning att den andra parten måste gå med på det? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för sin fråga.

Enligt 11 kap 1 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) ska makarnas andelar i boet beräknas vid en skilsmässa. Egendomarna läggs sedan ihop och värdet av dem delas lika mellan makarna (11 kap 3 §). För att få sin andel av giftorättsgodset fördelas egendomen på lotter, och man har rätt att få den egendom man önskar på sin lott (11 kap 7 §). I 11 kap 8 § finns bestämmelsen om att den som bäst behöver bostaden har rätt att få i avräkning på sin lott. För att man ska få bostaden krävs det att det med hänsyn till omständigheterna i övrigt är skäligt. Det är till exempel inte möjligt att överta bostaden om det är den andre makens enskilda egendom.

I första hand görs en behovsprövning för att avgöra vem som bäst behöver bostaden, och hänsyn tas då till samtliga omständigheter. Av betydelse är då den ene makens möjligheter att skaffa bostad på annat håll. Andra faktorer att beakta är makens ålder, hälsa och avstånd till arbetsplats- Den som får ensam vårdnad om barn eller ska vara boförälder har bäst anses ha bäst behov av bostaden.

Det ska även vara skäligt i övrigt att ta över bostaden. Här beaktas de överskådliga ekonomiska förutsättningarna som krävs för att hålla bostaden. Maken ska dessutom kunna betala avräkningen eller utge det giftorättsgods som krävs för att täcka motpartens giftorättsandel. Hänsyn tas även till affektionsvärden, till exempel om ena maken själv byggt bostaden eller att det är en släktgård.

Med vänlig hälsning,

Evelina KassbergRådgivare