Basbeloppsregeln för efterlevande make

Båda makarna har äktenskapsförord som gäller enskild egendom för all respektive egendom.

Hur funkar det med 4 basbeloppsregeln, då inget giftorättsbelopp finns ?

Endast särkullbarn finns.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Basbeloppsregeln är en regel som gäller till förmån för efterlevande make och regleras i Ärvdabalken 3 kap 1 § 2 st, https://lagen.nu/1958:637#K3. Basbeloppsregeln är till för att ge ett minimiskydd för den efterlevande maken.

Basbeloppsregeln ger efterlevande maken rätt att ur kvarlåtenskapen, så långt det räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som maken erhöll  vid bodelning eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar 4 basbelopp. Denna rätt går således före särkullbarnens arvsrätt och även den avlidnes enskilda egendom ingår.

Man ser således först vad den efterlevande maken har i form av enskild egendom, har fått genom bodelningen samt fått genom eventuellt arv eller testamentslott. Enbart om detta understiger 4 basbelopp har den efterlevande maken rätt till del av arvlåtarens kvarlåtenskap.

Prisbasbeloppet är 44 400 kr för 2014 och 44 500 för 2013.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare