FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/09/2014

Barnvagn med undermålig sittdel

Hej,

Jag sålde en barnvagn på blocket i maj månad. Köparen undersökte vagnen och nu 2,5 månad senare menar köparen att det inte går att sätta på sittdelen på vagnen/att den inte är säker. Det skulle enligt köparen kosta 1700kr att åtgärda felet. Vi sålde vagnen för 1200 kr! Detta var inget fel som jag noterat när jag sålde vagnen. Nu vill köparen antingen lämna tillbaka vagnen, alternativt att vi betalar halva summan var för att åtgärda felet. Köparen uppger att hon känner sig lurad och att hon lagt ut 150kr i bara bensin för att köpa vagnen. Hur ska jag hantera detta? Har det inte gått väl lång tid innan köparen vill häva köpet dessutom?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Då inget annat anges presumeras (här) barnvagnen ha sålts av dig i egenskap av privatperson till en annan privatperson, vilket innebär att köplagen är tillämplig (se 1, 3 och 4 §§ köplagen). Framställningen är av nödvändighet aningen förenklad.

För att en brist hos såld vara skall anses utgöra ett i juridiskt avseende relevant fel krävs att denna förelegat vid köpet och då varit dold, alternativt är en följd av avtalsbrott från din sida (se 17-21 §§ köplagen). Den skall således vare sig ha upptäckts eller kunnat upptäckas av en person i köparens ställning vid företagen undersökning samt, även om den uppenbarat sig först senare, i någon form existerat redan vid riskens övergång (vanligen synonymt med avlämnandet) eller därefter ha vållats av dig.

Utöver det sagda krävs, för att det alls skall bli tal någon påföljd, att reklamation företas ”inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet”, dock senast två år efter det att barnvagnen överlämnats till köparen förutsatt att säljaren ej ”handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder” (se 32 och 33 §§ köplagen).

De påföljder som kan följa efter företagen reklamation är i första hand avhjälpande eller omleverans (se 34-36 §§ köplagen). Först om något av nämnda alternativ inte sker inom rimlig tid eller skulle innebära en ”väsentlig olägenhet för köparen [samt medföra] risk [...] att [denne] inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren” kan avhjälpande eller prisavdrag krävas mot säljarens vilja (se 36 § köplagen).

Vad beträffar det föreslagna avhjälpandet är en kostnad uppgående till mer än halva barnvagnens anskaffningsvärde förhållandevis hög, men kan troligen ändå vara att anse som skälig om felet är av stor betydelse, varför denna påföljd inte med säkerhet kan uteslutas. Dock bör tilläggas att Du har rätt att på egen hand försöka avhjälpa felet, vilket kan vara att föredra om en reparation utförd av tredje man är onödigt dyr. Omleverans bör i vilket fall inte komma ifråga då en sådan synes svår att realisera.

Är kostnaden för avhjälpande att anse som oskälig, vilket är svårt att avgöra utan mer ingående kunskap om omständigheterna i det specifika fallet, ter sig endera hävning eller prisavdrag lämpligast (se 37 § köplagen). För att hävning skall komma ifråga fordras utöver det tidigare sagda att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen samt att Du antingen insett eller bort ha insett detta inom skälig tid före hävningsförklaringen (ex. vid företagen reklamation) (se 39 § köplagen). Att felet är av väsentlig betydelse tycks det inte råda några tvivel om, förutsatt att köparens beskrivning är korrekt, varför din insikt är avgörande.

Slutligen bör tilläggas att köparen kan ha rätt till skadestånd om någon skada som omfattas av 40 § köplagen uppkommit till följd av felet. Eftersom någon sådan ej har yrkats förefaller det dock onödigt att här i detalj redogöra för bestämmelsens tillämpningsområde.

Vad Du bör göra är att förvissa dig om vem som ansvarar för felet (om bristen alls är att anse som ett rättslig relevant sådant) samt därefter, om bedömningen utfaller till din nackdel, tillse att en rimlig påföljd väljs enligt vad som ovan anförts. Av stor betydelse i fall som det förevarande är förstås att köparen har bevisbördan för felets ursprunglighet (existens vid riskens övergång), vilket Du bör utnyttja till egen fördel. Emellertid bör Du tillse att en samförståndslösning nås då det kan riskera blir kostsamt att förlora en rättsprocess.

Köplagens i dess helhet finner Du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare