FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/11/2015

Barns umgängesrätt med förälder

Min son och hans f.d sambo har gemensam vårdnad av deras 3 barn 1,3 & 7 år Nu har hon lämnat in en stämningsansökan för att få ensam vårdnad Min son nekas umgänge med barnen av mamman som säger att familjerätten har sagt att det ska vara så tills dom i vårdnadstvisten skett i tingsrätten Han har gjort upprepade försök att få ha umgänge med barnen Men hon nekar Han har nu lämnat in ett svaromål till tingsrätten och då säger hon att hon dragit tillbaka stämningen Barnen har inte haft umgänge med sin pappa på 2 månader Barnen var här hos oss och vår son är skriven hos oss och var ju självklart här och umgicks med sina barn När hon veta detta så skickade hon hit en person som hämtade en sovande 3-åring och en mycket besviken och ledsen 7-åring Har mamman rätt att neka barnen umgänge med sin pappa på detta sätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad, boende och umgänge finns i Föräldrabalken (FB) 6 kap. Du hittar reglerna här.

Ett barn har rätt till umgänge med den förälder som barnen inte bor tillsammans med. I det fall din sons barn är stadigvarande boende hos din sons f.d sambo har barnen en rätt till umgänge med din son, det vill säga deras pappa. Detta framgår av FB 6:15 1 st, se här. Din son och hans f.d sambo har ett gemensamt ansvar för att se till att barnens behov av umgänge med sin pappa så långt som möjligt tillgodoses enligt FB 6:15 2 st, se här. Dessutom har din sons f.d sambo ett särskilt ansvar att att lämna upplysningar som kan främja barnens umgänge med sin pappa enligt FB 6:15 4 st, här.

Din son har möjlighet att väcka talan i domstol, som kan besluta om umgänge mellan din son och hans barn. Detta framgår av FB 6:15a, se här. Din son och hans f.d sambo har även en möjlighet att sluta avtal om barnens umgänge enligt FB 6:15 a 3 st, här. Ett avtal förutsätter däremot att de kan komma överens.

I de fall din sons f.d sambo vägrar att samarbeta med din son avseende deras barns umgänge med sin pappa rekommenderar jag er att ta hjälp av en familjerättsjurist som är expert på området och som kan hjälpa er i frågan. Ni kan boka tid med en sådan direkt genom att klicka här alternativt att du klickar på knappen till höger.

Jag önskar er lycka till och hoppas att du känner dig nöjd med svaret!

Stina JanssonRådgivare