FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/01/2018

Barns rättshandlingsförmåga samt barns upphovsrättsliga skydd

Kan ett bokförlag skriva ett avtal (som reglerar rättigheter och royalty) med en 13-årig författare? Räcker det i så fall med målsmans godkännande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen föräldrabalken (FB) och upphovsrättslagen (URL).

Av 9 kap. 1 § FB följer att barn som regel inte kan åta sig förbindelser. Enligt min uppfattning kan den typ av avtal som du beskriver alltså inte ingås med verkan, oberoende av förälders samtycke.

Barnet kan heller inte rättshandla inom ramen för en rörelse om det är under 16 år gammalt enligt 13 kap. 13 § FB.

Detta betyder dock inte att barnet inte har upphovsrättsligt skydd för sitt verk. Av 1 § URL framgår inte någon begränsning i ålder för den som skapat ett verk. Enligt min uppfattning har alltså barnets verk upphovsrättsligt skydd men barnet kan i princip inte nyttja denna eftersom det saknar rättshandlingsförmåga.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare