FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga16/08/2017

Barns rättshandlingsförmåga (ingående av avtal)

Hej! Jag är 17 år och i sommras träffade jag en tjej från Colombia i 4 veckor. Hon är nu en av mina bästa vänner och både jag och hon vill att jag kommer och hälsar på i vinter. Mina föräldrar säger att det får jag inte då jag inte är 18 även fast jag finansierar resan själv och har rest utan föräldrar förut. Det kanske är en dum fråga men får man resa utomlands utan deras tillåtelse, får dom stoppa mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Jag tolkar dig som att dina föräldrar inte låter dig köpa flygbiljetten för att åka dit. De har i och för sig tillsynsplikt över dig enligt 6 kap. 2 § föräldrabalken eftersom de är dina föräldrar, men jag kan personligen inte se någon möjlighet för dem att hindra dig från att åka på den resan, under förutsättning att du endast är där tillfälligt på besök.

Inledningsvis är den som är under 18 år enligt svensk rätt omyndig (barn) och har därmed inte rättshandlingsförmåga i samma utsträckning som vuxna. Det framgår av 9 kap. 1 § föräldrabalken att barn inte kan åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av lag och vissa andra villkor. Kortfattat innebär det att du som barn inte får ingå avtal med någon över huvud taget, med vissa undantag. Av 9 kap. 6 § samma lag följer dock att du kan ingå avtal med dina föräldrars samtycke. Detta krav på samtycke är relativt milt, men det låter som att dina föräldrar inte ens konkludent har samtyckt (du kan alltså inte köpa flygbiljetten med stöd av 9:6 FB).

För dig som är över 16 år gäller vidare att du får köpa saker och ingå avtal med pengar som du själv tjänat genom eget arbete, 9 kap. 3 § föräldrabalken. Om det är med egna pengar som du själv tjänat ihop (alltså inte genom månadspeng eller liknande) är det fritt fram att köpa biljetterna. Du får dock fortfarande inte köpa biljetterna på kredit (dvs. åtaga dig skuld).

Sammanfattningsvis kan du köpa flygbiljetterna om du gör det med pengar som du själv har tjänat ihop genom eget arbete. Det finns inte heller som jag kan se något sätt för dina föräldrar att hindra dig från att åka. De flesta flygbolag brukar inte heller ha något emot ensamresande minderåriga. Tänk dock på att stämningen inom familjen kanske blir mindre bra. Jag hoppas att allting löser sig.

Lycka till med din resa!

Lawline RådgivareRådgivare