FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/03/2015

Barns rätt att själv bestämma boende

Hej, jag är en tjej som är 15 år ( fyller 16 ).

Mina föräldrar är skilda sen ca fyra år tillbaka och mamma har den mesta vårdnaden av mig. Hon har mig hela veckorna och varannan helg. Jag vill vara hos min pappa mer, då jag och min mamma inte riktigt går ihop, vi bråkar ganska mycket och hon kan börja skrika på mig helt utan anledning. Hon säger att jag inte får det då min pappa jobbar kvällar, dvs från ca 15:00 till 00:00, men han jobbar en bit ifrån hemmet så han åker vid 13:00, och kommer hem vid ca 01:00.

Min mamma har tidigare varit utbränd och slagit mig ett antal gånger. Hon kontaktade då socialen själv, men dom valde att inte göra något åt det. Jag vet inte vad jag ska göra då jag inte riktigt vet mina rättigheter i det hela. Jag vet att man om man är över tolv år ska få välja själv, men om jag säger det till min mamma så säger hon bara att det inte funkar så när pappa jobbar som han gör.. Men är det så? Känns som om det vore bättre att bo hos min pappa som inte är hemma, men ändå finns där, än hos min mamma som är hemma, men inte riktigt finns där för mig.

Hoppas att ni har förstått problemet och ev kan hjälpa mig..

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver så börjar man efter det att ett barn har fyllt 12 år ta mer hänsyn till barnets vilja i frågor om boende etc. Dock innebär inte det att man som barn har rätt att bestämma helt och hållet själv från det att man har fyllt 12 år, det är fortfarande vårdnadshavarna (dina föräldrar) som gemensamt ska bestämma i frågor som rör dig om de har gemensam vårdnad. Om föräldrarna inte kan komma överens så är det rätten som kommer att avgöra frågan, och en fråga som denna ska alltid avgöras med utgångspunkt i barnets bästa. Eftersom att du är så pass gammal som du är så kommer din vilja att spela in men det görs en helhetsbedömning och din fars arbetstider är något som visserligen kan tala för att det är bättre att du bor hos din mor, men det är inte en omständighet som självständigt omöjliggör att du ska bo mer hos din far.

Caisa CarlssonRådgivare