FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/09/2017

Barns rätt att bestämma umgänge med förälder

Min sambo har tre barn! 11,12,14år dom har delad vårdnad men han får inte träffa sina barn pga att ena dottern har allergi mot hund vilket också är lögn! Hon har skrämt upp henne att hon kan dö av getingstick men det visade sig inte vara sant! Han skulle få börja träffa sina barn nu i november men det blir inte så pga att hon nu ändrat sig! Efter behandling med sprutor mot päls allergi så ska man tydligen inte få träffa hund igen??? Varför ens ge det då? Han var hopp full att få ha sina barn varannan helg! Nu är hon utomlands och en pojkvän som hon träffat har tagit över ansvaret över barnen!? Är det här ok egentligen? Tycket det är så galet allt! Dom har ju en pappa som älskar dom och som aldrig är dömd för något och som sköter sitt liv med jobb och allt! En laglydig person helt enkelt. Det kan väl inte vara ok det här? Mvh ps det är mig hon hatar...

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För många föräldrar blir det i vårdnadskonflikter ofta fokus på vad de själva tycker och hur de själva vill att barnen ska bo. Konflikten bottnar i en tro på rättigheter som föräldrar hävdar att de har. Jag vill med det poängtera tydligt att föräldrar har ingen rätt till sina barn utan det är barn som har rätt till sina föräldrar, om de vill. Din mans barn är alla över 11 år och vid en umgängestvist i domstol skulle TR fråga vad barnen vill och sedan besluta efter det.

En förälder har därmed ganska lite att säga till om när större barn vågar uttrycka sin vilja.
Allt handlar om vad som är bäst för barnen, och det är naturligtvis att ha en god kontakt med båda sina föräldrar, som dessutom är överens. I den bästa av världar.

Jag rekommenderar att din man pratar med sina barn om hur de vill bo och hur ofta de vill komma och hälsa på. Upprätta en planering som deras mamma får godkänna. När denna inte följs kan avtalsbrott hävdas. Detta förutsätter dock att barnen ville åka men mamman motsatte sig detta. Det handlar om vad barnen vill så ni måste gå den vägen. Det finns alltid möjlighet att få samarbetssamtal via kommunen om föräldrarna vill det. Försök att få dem till att gå iväg på detta om du kan. De brukar kunna hjälpa till att få det bra.

Barnens vilja ska avgöra umgänget inte en förälder.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare