FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/02/2017

Barns boende vid gemensam vårdnad

Hej jag vill flytta till en annan kommun med min son på fem år då jag har bättre jobb chanser där då jag är arbetslös. Jag har gemensam vårdnad med pappan och vi har just nu varannan vecka. Det kommer att vara tolv mil emellan oss. Har erbjudit han att hjälpa till vid hämtning samt lämning. Erbjudit han alla helger och lov. Det är jag som är boende förälder. Min fråga är vad kan jag göra? Har jag några rättigheter som boende förälder? Pappan nekar men ger inget svar på varför jag inte får flytta med sonen utan han är helt tyst. Sonen har sagt att han vill bo mer hos mig, då han känner sig tryggare här pga att det har hänt saker hos pappan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Regler om vårdnad, boende och umgänge finner du i 6 kap. Föräldrabalken (FB). Vid gemensam vårdnad är utgångspunkten att beslut som rör barnets livssituation ska tas av vårdnadshavarna gemensamt, 6 kap. 13 § FB. Beslut av ingripande betydelse, såsom barnets boende, får inte tas av enbart en vårdnadshavare.

Du kan alltså inte fatta beslut om var barnet ska bo utan den andre förälderns godkännande. Som boendeföräldrer har du inga särskilda rättigheter i denna del. Istället har du ett ansvar att främja umgänget med den andre föräldern.

Jag rekommenderar dig därför att du försöker komma överens med ditt ex. Ni kan vända er till familjerätten i er kommun för att få hjälp att nå en överenskommelse. Om inte detta fungerar krävs en dom från tingsrätten som reglerar boendet. Tingsrätten tar då i beaktande hur en flytt kommer att påverka barnet.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare