FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/04/2014

Barns boende vid gemensam vårdnad

Hej! Min fråga är angående våra barn. Min fru och jag skilde oss nyligen. Och jag undrar hur funkar det med barn vårdnaden enligt lagen ? Vi har 3 små barn under 10, Är det 50%/50%? både min fru och jag har varit snälla mot vara barn och barnen älskar oss båda två lika mycket. Men hon säger att jag har rätt till 1 dag i veckan för att träffa barnen tills jag hittar nytt hem. Ok jag är med på det, men om jag hittarett nytt hem vad händer då? ingen av oss var eller är missbrukare eller nåt liknande.. Tack för all svar. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Som utgångspunkt består den gemensamma vårdnaden mellan föräldrarna även efter en äktenskapsskillnad, 6:3 st. 2 föräldrabalken (FB). Generellt sett brukar det anses vara bäst för barnen att föräldrarna har gemensam vårdnad, så om du och din fd fru kan samarbeta är det att rekommendera.

Frågan om vårdnad och frågan om boende är dock inte samma sak. Att föräldrarna har gemensam vårdnad innebär inte att barnen måste på lika mycket hos dem, eller bo hos den ena föräldern överhuvudtaget. Att ha vårdnaden om ett barn innebär att man har en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnet, 6:11 och 6:13 FB. Boendefrågan blir en separat fråga.

Barnets bästa utgör utgångspunkten vid beslut om var barnet ska bo, 6:2a. Faktorer som kan spela in är att barnet ska få bo kvar på samma plats/i samma stad som innan, närhet till skola, föräldrarnas situation m.m. Växelvis boende, t.ex. att barnen bor 50/50 hos er, är möjligt om det är lämpligt för barnen.

Enligt 6:14a st. 2 FB har föräldrarna själva möjlighet att avtala om hur boendefrågan ska lösas, och det bästa är om ni tillsammans kan komma överens om en lösning som ni tycker är bäst för era barn. Om ni har svårt att komma överens eller tycker att det är svårt att avgöra vad som är bäst för era barn så kan ni vända er till familjerätten i den kommun där ni bor. De erbjuder gratis samarbetssamtal där ni får hjälpa att komma överens i boendefrågan.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare