FrågaFAMILJERÄTTFaderskap11/09/2017

Barnets rätt till båda sina föräldrar

Får be om ursäkt för mycket text men jag måste bara ha ett svar i detta nu då jag är så otroligt osäker i denna situationen.

Är just nu i vårdadstvist om vår 1,5 månader gamla son. Hon vägrar gå med på gemensam vårdnad och vill ha ensam av anledningar så som "det skulle bli mer komplicerat med gemensam" och "vi kan ju inte samarbeta kring något alls".

När jag frågar henne om vad vi inte kan samarbeta om så kan hon inte ge något konkret svar förutom att "Dagis t.ex?" vilket jag har sagt att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag.

Har pratat med socialkontoret som säger att de inte ser någon anledning till varför TR skulle neka gemensam vårdnad i detta fallet, att jag gör helt rätt.

Socialkontoret pratiskt taget krävde DNA-test p.g.a det instabila förhållandet vi haft, vilket jag självklart inte hade några problem med och jag har gjort allt som socialkontoret bett mig.

Trots att faderskapspapper inte är påskrivna har vi redan nu skrivit under och gjort ett underhållsavtal och jag har nu redan betalat för dessa två månader sedan min son föddes.

Jag har påpekat att jag gärna ger henne en stor mängd av mina föräldradagar om detta skulle underlätta för henne.

Sagt till henne att, i framtiden, om några papper behöver underskrift kan jag komma samma eller nästkommande dag och ordna detta

Sagt till henne att hon får gärna flytta så länge det inte försvårar umgänget mellan min son och mig

Trots detta påstår hon att TR sagt att hon antagligen kommer vinna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är alltid sorgligt med de fall där en förälder anser sig ha en bättre rätt till ett barn. Denna syn är sedan länge förlegad i Sverige. Idag pratar vi istället om barnets rätt till båda sina föräldrar och vi ser idag fall där vårdnaden överlåts till pappor då kvinnor vägrar samarbeta. Det finns idag inte en rättighet för kvinnan på samma sätt som förr.

Ni har idag ett mycket litet barn och konsekvenserna för att barnet ska flytta mellan två boenden i nuläget skulle kunna ifrågasättas Det är iallafall svårt för utomstående att yttra sig i frågan, utan här är det bra om ni föräldrar kan komma fram till något. Allt handlar om vad som är bäst för ert barn. Det finns uppenbart en stor rädsla hos många kvinnor att överlåta ansvaret för ett så litet barn till någon annan. Förstå hennes rädsla och fortsätt möta upp henne så gott du kan. Detta verkar du tydligt redan göra och det är en fördel för dig och även för din son.

Det bästa för ett så litet spädbarn kan oftast vara att bo hos modern, men det råder naturligtvis stora samhällsdiskussioner kring detta, men vi är dock fortfarande kvar i den synen inom rättssystemet. Det här kommer med tiden att ändras allt eftersom barnet växer och blir äldre. Din roll blir med tiden alltmer viktigare för barnet och du gör därmed helt rätt i att begära gemensam vårdnad över ert gemensamma barn. Det är av största vikt för barnets framtid att du som pappa fyller en stor del i ditt barns liv.

TR strävar alltid i första hand mot att vårdnad över ett barn ska antas gemensamt av föräldrarna. Finns möjlighet till samarbete ska TR utgå från detta. Det är i dessa sammanhang viktigt att skilja mellan vårdnad och umgänge. Två föräldrar kan ha gemensam eller ensam vårdnad, bestämmande och ansvar över barnet. Barnet kan bo lika mycket hos båda eller mer hos den ena föräldern som då är boendeförälder, och hälsa på den andre som då blir umgängesförälder. Du kan alltså fortfarande ha umgänge med ditt barn som du inte har vårdnaden över, eller inget umgänge alls med ett barn som du har vårdnaden över. Dessa saker har alltså olika betydelser.

Mitt råd till dig är att fortsätta visa din samarbetsvilja och se till att du får ett upprättat avtal med modern om vad som ska gälla. Kanske kan ni komma överens om att du får ha din son några timmar då och då till att börja med vilket senare kan ökas när barnet blivit äldre.
Om ni inte kan komma överens utan det blir upp till TR att besluta även kring umgänge så lägg fram en plan på hur du vill att beslutet ska se ut. När kan du ha din son? Hur vill du ha honom? timmar? vilka dagar? osv. Gör ett schema. Får du till ett avtal och att du tydligt visar din samarbetsvilja har du goda chanser även i framtiden vid ev. nya tvister.

Kom ihåg att vårdnad och umgänge inte handlar om hur föräldrar vill ha det utan vad som är bäst för ett barn. Två engagerade föräldrar, som i ert fall, är det absolut bästa. Vill ni ha hjälp med ert samarbete så finns det att få från flera instanser i samhället. Socialtjänsten har mer information om hur det ser ut i eran kommun.

Din son behöver sin pappa så ge inte upp när det går emot, du slåss för hans rätt inte din.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare