FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/05/2015

Barnets bästa

Jag har en dotter på 2,5 år och gemensam vårdnad med hennes pappa. Jag och vår dotter flyttade 10 mil bort från honom. Tanken är att hon ska vara hos sin pappa varannan helg och nu kräver han att jag ska både lämna och hämta, dvs stå för alla reskostnader för att det är jag som har flyttat.

Vi flyttade pga att under vår dotters första 2 år var han i stort sett helt frånvarande. Han hörde knappt av sig och tog inte sitt ansvar som pappa. Träffade henne ca två gånger i månaden a 2 tim och sen kunde det gå flera månader utan att han hörde av sig överhuvudtaget. Jag hade närmsta hjälp 10 mil bort och för att kunna fortsätta va en bra mamma till vår dotter valde jag att flytta närmre min trygghet och hjälp. Kan han kräva att det enbart ska vara jag som står för reskostnaderna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag ska försöka att vägleda dig utifrån de fakta som du anfört i din frågeställning. Som huvudregel för underhållsskyldighet gäller att båda vårdnadshavarna ett gemensamt ansvar för att tillgodose barnets behov, se föräldrabalken (FB) 7:1. Enligt 7:2 p. 1 FB har din dotters pappa en skyldighet att betala underhållsbidrag, då er dotter varaktigt bor hos dig.

Ni som vårdnadshavare har ett gemensamt ansvar för att barnets behov tillgodoses på bästa sätt. Varvid ekonomiska intressen såsom resekostnader inräknas. I samtliga beslut som fattas rörande er dotter ska barnets bästa alltid sättas i första hand, se 6:2a FB. Utifrån den information du lämnar i frågan, förstår jag det som att beslutet att flytta 10 mil bort från barnets pappa då var det bästa för barnet. Är det fortsatt det bästa för er dotter ska det beaktas i första hand, varvid anförandet från din dotters pappa vad gäller krav på ersättning för resekostnaderna inte bör tas någon hänsyn till.

För vidare hjälp i ärendet råder jag dig varmt att vända dig till vår samarbetspartner, Familjens jurist som har flertalet experter inom vårdnadsfrågor. För mer information om hur du kontaktar Familjens jurist, se här.

Jag hoppas att mitt svar gav dig en första vägledning.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare