Barnbarns rätt till arv

Hej. min mor gick bort nyligen hon är gift med en man. och nu är det så att min morfar är väldigt dålig och kommer nog gå bort snart. min fråga är då . Ärver min mors man min mors del från min morfar? eller ärver jag och min syster allt?. Vad jag vet finns det ett testamente som morfar har skrivit men vet inte om min mors namn står med i detta.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken.

Arvsfördelning
Din morfars närmaste arvinge är hans barn, dvs. din mor. Om din mor hade varit i livet och om din mor var din morfars enda barn, hade din mor ärvt hela din morfars kvarlåtenskap vid hans död, Ärvdabalken 2 kap 1§ 1st. Eftersom att din mor har avlidit före din morfar, ska du och din syster träda i din mors ställe och ärva din morfar vid hans död. Detta kallas för istadarätt. Ni ska då dela lika på hans kvarlåtenskap. Detta framgår av Ärvdabalken 2 kap 1§ 2st. Din mors man har alltså inte rätt att ärva din mors del från din morfar.

Observera att om din morfar är gift vid hans död, ska i första hand hans make/maka få hans kvarlåtenskap. Du och din syster är dock efterarvingar och har rätt till s.k. efterarv. När din morfars make/maka avlider, ska du och din syster då få ut era arv efter er morfar. Detta framgår av Ärvdabalken 3 kap 1-2§§ och 2 kap 1§ 2stt.

Testamente
Om din morfar har skrivit ett testamente gäller det före den vanliga arvsfördelningen. Din morfar har dock aldrig rätt att testamentera bort din mors laglott, vilket är halva hennes arvslott, Ärvdabalken 7 kap 1§. Det innebär att oavsett vad din morfar har skrivit i sitt testamente kommer du och din syster åtminstone tillsammans få rätt till halva hans kvarlåtenskap (observera att detta gäller om din morfar inte har några fler barn utöver din mor).

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare