Barnbarns arvsrätt

Min syster har mist sin ende son. Han var sambo och hade två barn. Våra föräldrar är döda. Vem ärver min syster?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Enligt ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1 § 1st är den avlidnes barn dennes närmaste arvingar (bröstarvingar) och har därför bäst rätt till arv efter sin förälder. Om en bröstarvinge har avlidit övergår arvsrätt med lika stor rätt till dennes barn enligt 2 kap 1§ 2 st ÄB. ”… dess avkomlingar träda i dess ställe, och skall var gren taga lika lott.

För din syster innebär det att hennes barnbarn (sonens barn) har bäst rätt till arv och kommer dela arvet efter henne lika mellan sig

Länk till ÄB hittar du https://lagen.nu/1958:637#K2

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare