Barnbarn träder in i avlidet barns ställe

Hej, min mamma dog för tio år sedan, och då var jag åtta år gammal, och då fick jag och min storebror som då var 10 år arv av vår mamma, men nu har min morfar gått bort och han var aldrig gift med sin sambo, däremot har han en biologisk son och en adopterad son kvar i livet, men eftersom min mamma inte lever, men har barn, får jag och min bror något arv då?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar frågan undrar du om du och din bror har rätt till arv efter er morfar, jag kommer därför utgå ifrån detta i mitt svar. Enligt 2 kap 1§ 2st Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) tar arvlåtarens barn lika lott, detta innebär att du och din bror träder in i er mammas ställe och därmed får dela på det arv som hon skulle erhållit om hon hade varit i livet. Då er morfar har 3 barn ska varje barn erhålla 1/3 av kvarlåtenskapen, du och din bror får alltså dela på er mammas tredjedel.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare