FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/04/2015

Barn rätt till eget rum?

Hej. Jag o min fru bor i ett hus med vårt gemensamma barn och hennes sen ett tidigare förhållande. Han är sex år och bor hos sin pappa varannan helg. Hur säger lagen om han ska ha eget rum? Han säger att dom sover i samma rum nu och nu har hans pappa och hans sambo fått ett barn till så då är dom fyra stycken i samma sovrum.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns ingen lagstiftning gällande barn som ska ha rätt till ett eget rum. Det är alltså upp till föräldrarna att bestämma huruvida barnet ska ha ett eget rum eller dela med föräldrarna alternativt syskon.

Det finns ingen lag som stadgar att barn inte får dela rum med andra, dock kan begreppet trångboddhet komma att tillämpas. Boverket har lagt fram rekommendationer på hur befolkningen i Sverige bör bo för att trångboddhet inte ska vara uppnått. Ur rekommendationen finns b.la. att läsa:
"Om det bor mer än en person per rum i en lägenhet, kök och vardagsrum oräknat, betraktas man som trångbodd, enligt det som kallas norm 3. Sambor/makar antas dock klara sig med ett sovrum."

Av det jag kan utläsa av din frus sons boendesituation är den att anse som trångbodd. Det här är dock inte emot lagen eftersom det inte finns någon lagregel som stadgar att varje enskilt barn har rätt till ett eget rum. Rekommendationerna från Boverket är endast riktlinjer och inga krav.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare