FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/08/2016

Barn har fyllt 18 men går fortfarande i gymnasiet. Underhållsskyldig?

Hej! Sitter här och läser om underhåll och blir väldigt förvirrad. Min man har en dotter som fyllde 18 år nu i april och hon har nu skaffat egen lägenhet, hon har 1 år kvar i gymnasiet.Min undran är då är min man skyldig att fortsätta betala underhåll för henne trots att hon inte bor hemma längre?Har hittat olika svar på Lawline både att JA det ska han och Nej det ska han inte. Vi har även pratat med försäkringskassan och dom säger NEJ hon måste bo kvar hemma för att få underhåll, så vad är det som gäller?

MVH Elisabeth Broman

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Som huvudregel har en förälder bara underhållsskyldighet fram till barnet fyller 18 år. Men undantaget till den huvudregeln är om barnet fortfarande går i gymnasiet (eller jämförbar utbildning), i så fall föreligger underhållsskyldighet fram till att barnet är klar med gymnasiet eller har fyllt 21 år. Detta kan du läsa i 7 kap. 1 § 2 stycket föräldrabalken. Din man har alltså underhållsskyldighet för barnet i ytterligare ett år.

Finns några oklarheter eller om du har andra funderingar, lämna gärna en kommentera så ska jag försöka svara på det efter bästa förmåga!

Mikael JonassonRådgivare