FrågaAVTALSRÄTTGåva23/03/2015

Bankens säkerhet vid gåva av fastighet

Hej,

Min mamma vill skriva över hennes hus till mig som en gåva. Huset värderas till c a 4,5 milj och det finns ett lån på 400 000 kr. För att jag skall kunna stå som ny ägare till huset, behöver jag ha en inkomst? Jag håller just nu på att starta mitt egna företag så det kommer dröja ett tag innan jag har en lön. Jag bor i dagsläget i Amsterdam men är fortfarande skriven i Sverige.

Min mamma kommer betala alla kostnader som hamnar på huset precis som hon gör i dagsläget.

Tacksam för svar via email och ej telefon.

MVH,

Rickard

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett lån innebär att du ingår ett avtal med banken. Avtalet reglerar vilka rättigheter och skyldigheter som medför parterna och vilka säkerheter som ska lämnas till banken. Det finns ingen laglig begränsning på att du måste ha en inkomst för att kunna äga ett hus, utan är bara en säkerhet som banker brukar ställa som krav för att bevilja ett lån. I detta fall rör det sig om ett hus med ett värde på 4,5 miljoner och ett lån på 400 000 där jag tror att en inkomst inte bör vara ett krav med tanke på att husets värde bör vara tillräckligt som säkerhet. Vill din mamma ge huset i gåva till dig och fortfarande stå kvar på lånet själv finns det inget hinder. Att du bor i Amsterdam är inget hinder för att du ska kunna ta emot en gåva, speciellt när du är svensk medborgare. Behöver ni hjälp med att skriva ett juridiskt korrekt gåvobrev? Klicka här.

Vänliga hälsningar,

Rådgivare