Banken lånar mig inte pengar efter att jag signerat överlåtelseavtal om fastighet, vilket skadestånd kan drabba mig?

Hej,

Jag har hamnat i klistret med ett köp av en bostad.

Jag fick ett lånelöfte av min bank varpå jag gick och skrev på ett köp av en bostad. Banken drar sedan tillbaks lånelöftet och nu får jag inget lån.

Jag har dividerat med säljaren om det här och försökt hitta en lösning men vi har kommit fram till att vi måste häva köpet.

Det jag vill ha hjälp med här är att ha lite kött på benen bara. Jag har gjort kontraktsbrottet och jag har aldrig suttit i en sån här situation förut. Vad behöver jag tänka på i detta fallet?

Vad jag har hört så behöver jag stå för alla kostnader säljaren drar på sig här. I vilken utsträckning då? Jag har betalat handpenning på XX kr. Kommer jag bli ersättningsskyldig till säljaren utöver handpenningen?

Lek med tanken att han säljer bostaden för YY kr, alltså ZZ kr mindre än det jag köpte det för, kommer jag bli skyldig honom ZZ kr då eller är det enbart handpenningen jag kan bli av med?

Vidare så har säljaren och mäklaren kommit överens om en hemmasnickrad provisionsmodell. Kan dom göra så? Jag måste ju betala mäklarprovisen.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Frågan besvaras via email. Återkommer med svar där!

Jonas P. LindRådgivare