Backa ur efter anbud

Vi har accepterat en offert från ett företag, både muntligt och via mejl (vilket de ville). När vi ska skriva avtalet, har de inte med de juridiska bitarna om försäkring, ABT 06, vilka handlingar som ska överlämnas, projektorganisation och färdigställande datum. När jag kräver detta, blir de tveksamma och funderar på att backa ur. Kan de göra så?

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för Ni vänder er till oss på Lawline.

Enligt 1 § AvtL är både ett anbud och en accept bindande för parterna (se https://lagen.nu/1915:218). För att anbudet ska vara bindande måste det andra företaget uttryckt en vilja binda sig. Anbudet måste ha en tilltäcklig tydlig utformning att den omedelbart kan accepteras i syfte att skapa ett avtal . Om ett avtal ska ha uppstått måste företaget avgett ett anbud som Ni accepterat utan invändningar (se 6 § AvtL). Om så är fallet har avtal uppkommit.

Senare tillkomna frågor om detaljer kan regleras genom handelsbruk, ytterligare villkor eller hänvisningar till standardvillkor. Ett företag kan därför inte träda ifrån självaste kärnan i avtalet på grund av att företaget inte accepterat övriga föreslagna överenskommelser. Företaget blir bunden av det ursprungliga avgivna anbudet. Resterande delar får förhandlas eller slutligen bli föremål för utfyllnad vid en eventuell tvist.

Lycka till.

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare