FrågaPROCESSRÄTTVittna21/09/2013

Avvisande av bevisning samt fråga om vittnesförhör

Kan åklagare och lagman vittne till huvudförhandling. Jag blev felaktigt häktad och förlorat mitt jobb på grund av detta. Jag blev felaktigt dom för misshandel på grund att åklagaren inte alls söker eller utreda mina påstående. Nu har jag stämd JK / Staten ensam och de vill blockera de från att vittna med 35 kap 7 . Men Staten själv ville åberopa åklagaren men backa. Nu vill jag har båda brottling att svara på mina fråga.. Varför de inte följa lagen lag med mera. ( 1994: 1219) Jag vill åckså har en student jurist att hjälpa mig i rätten mot betalning..

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Avvisande av bevisning är ett undantag från principen om fri bevisföring, se Rättegångsbalken 35:7 p. 1-5. Enligt p. 1-3 får rätten avvisa bevisning om den omständighet som en part vill bevisa är utan betydelse i målet, om beviset inte behövs, eller om beviset uppenbart skulle bli utan verkan.

Om man anser att man har blivit felaktigt dömd finns en möjlighet att överklaga domen.

I brottmål uppställs ett högt beviskrav för att den tilltalade ska kunna fällas till ansvar. Det är åklagaren som har bevisbördan för detta. Det brukar uttryckas så att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade begått den brottsliga gärningen. I detta fall verkar det som att rätten funnit att åklagaren har fullgjort sin bevisbörda. Då finns som sagt en möjlighet att överklaga.

Åklagaren är part i ditt mål och kan inte höras som vittne, se Rättegångsbalken 36:1. En domare kan avträda från sin befattning med målet och erbjuda sig att vittna i det, se Rättegångsbalken 36:2. Detta gäller även icke-lagfarna domare, t.ex. nämndemän.

Du får gärna förtydliga din fråga så att jag kan hjälpa dig på bästa möjliga sätt. Lawline kan emellertid inte hjälpa dig i rätten. Mitt råd är att du kontaktar en advokat.

Vänligen,

Rådgivare