Avvikelse från föräldraledighetslagen genom avtal

Nedan är min korrespondens och fråga till SK Kommunal Direkt och deras svar på det:

Hej! Jag undrar om vilka lagar eller föreskrifter som vi bör följa när det gäller föräldraledighet? Lagen säger

"2 månader före" men fackföreningsavtalet med TioHundra AB enligt vår fackliga representant är det

"3 månader före". Vilka lag eller regler ska jag följa? Tack på förhand.

Mvh En förvirrad medlem

Hej,

Står det i kollektivavtalet att det är 3 månader i förväg som man skall begära föräldraledighet så är det de som gäller oavsett vad lagen säger. Detta innebär att vi "sålt" en månad när vi förhandlat med arbetsgivaren och istället har vi fått något annat som är viktigt för våra medlemmar. tex föräldrapenningstillägget eller längre uppsägningstid om man blir uppsagd.

Man kan fråga med kortare varsel men då får man också vara beredd på att få ett nej.

Med vänlig hälsning

S.K Kommunal Direkt

Min förfrågan är: Jag tror att den högre lagen borde råda i den här situationen, som är "2 månader före" annars tror jag något utöver vad lagen säger är en överträdelse. Jag är inte en advokat, det är bara min lekmäns åsikt. Vänligen ge råd om din lagliga och mer lämpliga åsikt. Tack på förhand.

Mvh En förvirrad fackmedlem

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten för föräldraledighetslagen är att den är tvingande till arbetstagarens förmån. Detta innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för arbetstagaren ska vara ogiltiga. Detta framgår av 2 § första stycket. Dock finns det undantag från denna regel, vilket framgår av 2 § andra stycket. Där föreskrivs att det genom kollektivavtal får göras undantag från vissa bestämmelser i lagen. Detta innebär att kollektivavtal får ändra vissa bestämmelser. Ett individuellt avtal till exempel som avviker från lagen är däremot inte giltigt.

Din fråga rör hur långt i förväg man ska anmäla föräldraledighet. Just anmälan om föräldraledighet regleras i 13 §, vilket du verkar ha noterat. 13 § omfattas av de bestämmelser som får ändras genom kollektivavtal i 2 § andra stycket. Eftersom det är i ditt fackföreningsavtal (kollektivavtal) som villkoret finns, blir detta giltigt och går före lagens bestämmelser. Därför måste du när anmäler föräldraledighet följa avtalets bestämmelser och göra det tre månader i förväg.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare