Avvikelse från angiven ljudnivå (klimatanläggning)

Hej,

Jag köpte som privatperson en klimatanläggning från en e-handel nu i sommar. Det som var viktigast för oss gällande valet är bullernivån på produkten, vilket också är listat tydligt på webbplatsens detaljinformation. Man kan exempelvis jämföra produkter på den här egenskapen, så även de borde anse den viktig. Det var också värdet här som gjorde att vi slutligen valde vilken vi köpte.

Vid leverans tyckte vi att den lät lite väl mycket men tänkte att det kanske är rätt ändå. Efter cirka en vecka började jag skarpt tveka på att specifikationerna stämde då den skulle hålla 50dB i sitt lägsta läge.

Som det var nu gick det knappt att prata när den var igång. Jag bestämde mig för att testa mäta ljudnivån för att se hur läget låg och sökte information via arbetsmiljöverket som talar om hur man kan mäta bullernivåer. Efter en timmes mätning hade vi en ljudnivå med ett ett snitt på 63dB i sovrummet när klimatanläggningen stod på i absolut lägsta läge, endast fläkt och utan kylning igång.

Jag lämnade in en reklamation (inom 2 veckor efter leverans) till e-handeln baserat på detta och refererade till hur arbetsmiljöverket säger att man kan mäta bullernivån och fick svaret att de skickat frågan vidare till leverantören.

Ett antal dagar senare återkommer de och säger att produkten är korrekt, de mäter dB på ett annat sätt och med andra verktyg. Jag blir givetvis upprörd då de tydligt skriver ut bullernivån på produkten och sedan påstår att man inte kan mäta det? Hade inte specifikationen av den låga bullernivån stått på produkten, hade vi inte köpt den!

Under tiden som ärendet fortgått och de nekat till att produkten skulle vara felaktig, har även fläkten börjat bete sig. Detta gör att de erbjudit garantiservice för fläkten. Detta kommer dock inte åtgärda det vi huvudsakligen reklamerade produkten för, vilket var ljudnivån. Där de bara säger att produkten är korrekt trots den för oss 13dB stora skillnaden i bullernivå! Så då skulle den skickas in för reparation men fortfarande vara felaktig enligt oss.

Kan vi häva köpet baserat på den hos oss uppmätta nivån eller kräva en annan produkt? Det är lite svårt att argumentera mot att de säger produkten är som den ska vara trots vår upplevelse.

Den köpta produkten har under ärendets tid (ca 4 veckor nu) även utgått från deras sortiment.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

En avvikelse från de egenskaper som angivits i information vilken lämnats före köpet är i köprättslig mening att betrakta som ett konkret fel (i detta fall enl. 19 § 1 st. konsumentköplagen). För att det alls skall vara fråga om ett fel fordras sålunda att en avvikelse kan konstateras.

Av avgörande betydelse för frågan om någon avvikelse, som innebär fel, är för handen är förstås hur förekomsten av olika mättekniker skall bedömas. En rad variabler såsom avstånd till ljudkällan samt omgivningens utformning kan föranleda en avsevärd värdemässig diskrepans, varför det är av vikt att fastställa vilken mätteknik som är riktig. Lyckligtvis har ett antal regler om energimärkning instiftats inom ramen för den europeiska unionen, vilka torde kunna tas till intäkt då spörsmålet utreds.

Av 3 och 5 §§ lag (2011:721) om märkning av energirelaterade produkter följer att vissa utvalda egenskaper hos en produkt, vilken omfattas av lagen, skall anges när produkten saluförs på ett sätt som innebär att etiketter och dylikt, som annars fordras, inte uppvisas. Vilka egenskaper som skall anges och i vilka enheter detta skall ske följer av mer ingående förordningar, där det i förekommande fall även anges hur mätning skall tillgå (om detta ej framgår av angiven enhet).

Då det av din fråga ej kan utläsas exakt vilken typ av produkt som inhandlats är det inte möjligt att i detalj ange vad som gäller i ditt fall. Vad som förefaller mest sannolikt är emellertid att det rör sig om någon form av luftkonditioneringsapparat. Är så fallet finns i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 626/2011 av den 4 maj 2011 om komplettering av europaparlamentets och rådets direktiv 2010/30/EU vad gäller energimärkning av luftkonditioneringsapparater bestämmelser om hur märkning skall ske samt i vilka enheter egenskaper skall anges, varav torde följa hur mätning skall tillgå.

Sammantaget gäller sålunda att Du som konsument högst sannolikt ej skall behöva förvänta dig annat än att decibelnivån angivits i den stadgade ordningen. Förekommer en inte obetydlig avvikelse från den nivå som angivits i produktinformationen (uppmätt i enlighet med förordningens bestämmelser) föreligger ett konkret fel, vilket ger dig rätt att efter reklamation kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag alternativt ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (se 19 § 1 st., 22 § samt 23-29 §§ konsumentköplagen). Även skadestånd kan yrkas om felet föranlett ersättningsgill skada (se 30-34 §§ konsumentköplagen).

Lag (2011:721) om märkning av energirelaterade produkter finner Du här, kommissionens delegerade förordning (EU) nr 626/2011 av den 4 maj 2011 om komplettering av europaparlamentets och rådets direktiv 2010/30/EU vad gäller energimärkning av luftkonditioneringsapparater här och konsumentköplagen här.

Upplever Du ett behov av att rådgöra med en yrkeserfaren jurist kan tid med sådan bokas här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare