FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/09/2017

Avtalstolkning

Ett avtal tecknas den 16/6 2018 och ska gälla tre kalenderår. När upphör avtalet att gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett kalenderår sträcker sig från 1jan – 31dec. Jag kan inte svara på när avtalet kommer att upphöra, men jag åtminstone tänka mig tre olika tidpunkter beroende på hur man tolkar det.

1. 1/1/2018 – 1/1/2021

2. 1/1/2019 – 1/1/2022

3. 16/7/2018 – 16/7/2021

Det finns ett antal avgöranden från Högsta Domstolen som beskriver hur man ska tolka avtal om det uppstår tvist om avtalets innehåll. Men man bör komma ihåg att om parterna är överens om när avtalet ska upphöra så finns ingen anledning att gå vidare med att tolka avtalet. Din fråga är ett tydligt exempel på att det är viktigt att avtal ska skrivas tydliga för att det inte ska uppstå en tvist om avtalets innehåll.

mvh

Fredrik RisingRådgivare