FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/09/2014

Avtalsspecifikation - Garageplats

I min bostadsrättsförenings ekonomiska plan står att garageplats ingår i bostadsrätten.

I upplåtelseavtalen markeras "garageplats ingår" med ett kryss i en ruta, men PLATSNUMMER uppges ej.

Kan man utgå ifrån, att den plats den ursprunglige bostadsrättshavaren (som undertecknade avtalet) tilldelades är den plats som tillhör bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej!

Det finns inget självklart på den här frågan men jag kan säga att det finns en viss gränsdragning mellan vad en kan förvänta sig, rent moraliskt och logiskt, och vad en kan styrka på ett juridiskt plan. En bostadsrättshavare borde kunna, beroende på hur det ser ut just på den här platsen, förvänta sig att bostadsrätten och garageplatsen är sammankopplade. Det kan handla om att det är kortare avstånd mellan den bostadsrätten och garageplatsen i jämförelse med andra objekt eller liknande. Dock framkommer det inte, enligt uppgiften, något platsnummer vilket gör att det inte finns något avtalsrättslig skyldighet för motparten att tillhandahålla en viss garageplats. Det kan tyckas logiskt och något man bör kunna utgå ifrån att det är just bostadsrättens garageplats som ska tillhandahållas men dessvärre får du svårt att styrka detta. Jag skulle dock rekommendera att höra efter med dina grannar huruvida denna situation uppkommit tidigare eller om dem erhållit den garageplatsen som tillhör bostadsrätten. Det kan hjälpa dig vid eventuell diskussion med din motpart.

Lycka till! Hör av dig vid ytterligare frågor.

Henrik HolménRådgivare