Avtalsrätt - Förändrat köpekontrakt

Står i klpekontraktet att Internet ingår i avgiften vilket är fel köparen blir upplyst om detta men vill fullfölja köpet och skriver på. Kommer sedan efteråt och kräver pengar tillbaka är detta rätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom ni har ändrat villkoren för köpet, och köparen blir upplyst om detta samt väljer att ingå avtal så är det detta nya som gäller. Det problematiska för er del kan dock bli att visa på att internetavgiften inte ska ingå, om nu detta finns med i det skriftliga köpekontraktet.

Så kort sagt: Juridiskt sätt så har köparen gjort fel och kan inte kräva tillbaka några pengar, men rent praktiskt så finns det alltså en del svårigheter. Ni måste kunna bevisa att köparen har blivit upplyst om att internet inte ingår i avgiften, och att det faktiskt är under det villkoret som köparen har signerat köpekontraktet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare