FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/04/2015

Avtalsdispyt

Hej,

Min närmsta granne har anlitat en byggfirma som utför arbeten hos dem. Bland annat skall de bygga om ett förråd som är sammanbyggt med mitt förråd (vi bor i radhus). För ca en vecka sedan blev jag uppringd av byggfirman och blev erbjuden att få min del av förrådet ombyggt för 35.000:- Han beskrev per telefon hur han hade tänkt sig att bygga. Jag svarade att jag var intresserad men att jag ville ha en offert att titta på. Han svarade då att det skulle jag få och att vi skulle skriva under innan han började. Efter att ha tänkt närmare på saken så har jag bestämt mig för att inte låta dem få jobbet. I dag gick jag över till grannen och meddelade byggaren att jag inte är intresserad. Har blev då upprörd och påstår att vi har ett muntligt avtal och att han redan beställt materialet till byggnaden och att han kommer att fakturera mig för returneringskostnaden av detta. Vem har rätt?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Knäckfrågan i ditt fall är alltså huruvida ett avtal uppkommit eller inte mellan dig och byggfirman. Att be om en offert för att "titta på" är knappast att anse som att du avgivit en vilja att ingå avtalet, och att ni därtill kommit överens om att ni skulle "skriva under" innan byggets start är det högst orimligt att se att ett avtal slutits. Att det inte heller verkar finnas något skriftligt som tyder på något annat gör det ytterst svårt för byggfirman att bevisa det påstådda avtalet.

Skulle du däremot få en faktura är det viktigt att du bestrider fakturan. När du bestrider fakturan hamnar således bevisbördan på fordringsägaren att bevisa att det är en korrekt fordran som kan styrkas genom exempelvis ett avtal.

Hur man bestrider en faktura finns väl beskrivet på Polisens hemsida och kan läsas här. Du bör dock uppmärksammas en extra gång på att även om du bestridit en faktura, som du senare ändå får en påminnelse på från exempelvis ett inkassoföretag eller Kronofogden - då är det viktigt att du även bestrider denna faktura till det berörda inkassoföretaget eller myndigheten.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare