Avtalsbundenhet på grund av passivitet

Hej Lawline,

Jag undrar vilka rättsverkningar passivitet kan ha ur en allmän avtalsrättslig synvinkel?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

I 1 kap avtalslagen ställs det upp vissa allmänna grundläggande regler om hur avtal ska slutas. Reglerna är skrivna med utgångspunkt från tanken att ett avtal i sin enklaste form kommer till stånd genom ett anbud, en offert, från ena parten och ett antagande svar, accept, från andra parten.

Avtalslagen bygger på löftesprincipen som innebär att ett anbud är oåterkalleligt sedan det nått sin mottagare. Huvudregeln är att man blir bunden till ett avtal genom aktiv handling. Det är dock möjligt att bli bunden till ett avtal genom passivitet. Om en person uppmanar en annan person att avge ett anbud och därefter inte anger om denne önskar att avstå eller acceptera anbudet blir uppmanaren bunden vid anbudet genom sin passivitet. Detta stadgas i 9 §. Det krävs dock att uppmanaren genom sitt handlande framkallat anbudet, dvs. att denne inte fått anbudet utan att denne uppmanat den andra personen att avge ett anbud.

Passivitet kan alltså ur en avtalsrättslig synvinkel bidra till att man blir bunden av avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare