Avtalsbundenhet och skadeståndsskyldighet på grund av passivitet

Hej! Jag undrar om jag ingått i ett avtal? Jag har haft kontakt via mail med ett hotell/vandrarhem där jag skriver att jag vill hyra ett rum. Senare fick jag tag på en lägenhet och ville inte ha rummet och antog att jag avbrutit avtalet eftersom jag slutade skriva på mailkonversationen. På deras hemsida står det att betalning sker i förväg via bankgiro nr. Det står också att man ska höra av sig innan ankomst för att hämtning av nycklar. Men det står också på deras hemsida att avbokning sker 7 dagar innan ankomst. Jag förstår att jag klantat till mig rejält genom att inte avboka, men vi har inte haft kontakt på över en månad och nu vill dem att jag ska betala. Trots att jag inte fått någon bokningsbekräftelse eller betalat i förväg eller hämtat någon nyckel. Jag har skrivit att jag vill ha rummet och sedan inte sagt att jag inte vill ha det längre. Dock trodde jag att det var underförstått eftersom jag slutade skriva, inte betalade eller fått någon bekräftelse på att jag bokat rummet. Nu säger dem att rummet är bokat. Är jag juridiskt sätt ersättningsskyldig?

Lawline svarar

Hej! Det enklast sättet att lösa detta torde vara att kontakta hotellet och förklara sin situation. Om det fortfarande vidhåller sina krav, kanske man åtminstone kan sänka dessa eller ge tidsuppskov. Att ta detta till domstol kan vara en tidskrävande och ibland dyr process. Rent juridiskt förhåller det sig dock på följande sätt.

Man är fri att avbryta avtalsförhandlingar och det föreligger ingen skyldighet att sluta ett avtal enbart på grund av att man inlett förhandlingar. I princip kan man förhålla sig passiv och sluta kommunicera med sin förhandlingspart och man behöver inte informera förhandlingsparten om att man inte längre har för avsikt att sluta ett avtal.

Det finns emellertid undantag. Om förhandlingsparten uppfattar att avtal snart kommer att slutas kan det förekomma en lojalitetsplikt att upplysa denne om att förhandlingarna avslutats. Konsekvenserna av att en sådan lojalitetsplikt åsidosätts kan vara skyldighet att erlägga skadestånd. En annan konsekvens av passivitet kan vara att avtal anses ingånget men det uppställs stränga krav för att göra avsteg från huvudregeln att passivitet inte ger upphov till avtalsbundenhet. (Ramberg och Ramberg, Avtalsrätten: en introduktion, s. 62.)

Enligt svensk rätt uppkommer ett (bindande) avtal i regel genom anbud från den ena parten och accept från den andra, 1 § avtalslagen (1915:218). I ditt fall måste du således ha uttryckt att du vill ha ett rum, och du måste ha uttryckt dig tillräckligt bestämt och specifikt (det räcker exempelvis inte att du sagt att du funderar på att hyra rum). Vidare måste hotellet ha accepterat ditt erbjudande. Som nämns ovan kan avtal också ibland uppkomma genom passivitet.

I ditt fall är min bedömning dock att något avtal inte föreligger, eftersom det varit tyst från morpartens sida, så vitt jag förstår. Denne har inte bekräftat någon bokning eller på annat sätt hört av sig förrän nu, en månad senare, om jag förstår saken rätt. Dock kan du ha blivit skadeståndsskyldig om du på ett bestämt och tillräckligt specifikt sätt uttryckt att du vill hyra rum under en viss tidsperiod.

Lars BålmanRådgivare