Avtalsbrott vid muntligt avtal

Hej,

När mina föräldrar skilde sig så blev jag lovad 26000kr av min pappa om jag rensade hela huset.

När dagen kom och arbetet var utfört så nekas jag pengarna.

Och min fråga är då rent juridiskt har han rätt att göra så? Jag anser att detta var ett muntligt avtal och jag har verkligen slitit för de pengarna.

Hur kan jag rent lagligt få honom att ge mig pengarna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det stämmer att ni har ingått ett muntligt avtal. I den svenska avtalsrätten finns det en princip som kallas för "pacta sunt servanda" som betyder "avtal ska hållas" på latin. Principen finns inte uttryckligen i lagen men ska ändå följas. Det innebär att avtalet som har ingåtts är juridiskt bindande för både dig och din pappa.

Du kan föra tvisten till tingsrätten för att få din pappa att ge dig pengarna. Detta gör du genom att du skickar in en stämningsansökan. Du som hävdar att det finns ett avtal har också att bevisa detta vid en tvist. Eftersom det är ett muntligt avtal kan det vara svårt att bevisa att ett avtal har slutits samt innehållet i avtalet.

Min rekommendation är att du undviker en kostsam och tidskrävande domstolsprocess, och istället försöker prata med din pappa för att reda ut situationen. Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med en jurist för att få hjälp med att driva ärendet. Här kan du boka en av våra jurister.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare