Avtalsbrott, ej fullgörelse av avtal

Hej! Jag skulle på en fest häromdagen där värden ville ha betalt 50kr i förskott för att få komma in. Jag betalade, så som många andra och när vi väl åkte till platsen där festen skulle vara så blev den inte av, alltså att värden hade avbokat lokalen utan förvarning. Jag ville ha mina pengar tillbaka så klart, även om det var en liten summa, men värden vill inte betala tillbaka. Är det ett brott att ta betalt och sen inte fullfölja, så att säga? Finns det något sätt som jag kan lösa det här på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent principiellt har du och värden slutit ett avtal som han därefter har brutit och därmed har du rätt till ersättning för ekonomisk skada 50 kr i det här fallet. Rent praktiskt blir det dock troligtvis inte lönsamt att försöka kräva in ersättningen genom att vända sig till tingsrätten för att få värden att betala tillbaka pengarna.

Straffrättsligt är denna fråga reglerad i 9 kap brottsbalken (BrB), det skulle i första hand röra sig om ringa bedrägeri i 9 kap. 2 § BrB. Det problematiska med det är värden ska isåfall vilselett dig att ge pengarna. Som det är skrivet kan det varit så att värden fattade beslutet att inte anordna festen efter att du gett honom pengarna. Vilken medför att bedrägeri inte är uppfyllt. Även oredligt förfarande i 9 kap. 6 § BrB kräver att värden agerat vilseledande. Därmed kan jag inte utifrån dina uppgifter säga om värdens agerande var brottsligt.

Tyvärr är situationen så att det blir svårt för dig att få tillbaka dina pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare