Avtalsbrott att ångra ett köpeavtal ingått via mail

Hej.

Jag köper en vas av en privatperson. All dialog sker via mail så den kan jag ha som bevis. Vi kom överens om ett summa ink frakt som jag sedan swishade över. Dagen efter får jag swish av säljaren på samma belopp jag betalat - hen vill nu inte sälja längre pga vasen var värd mer än vad hon trodde.

Vad gäller? I min värld har vi ingått ett avtal som jag fullföljt genom att betala hela summan för varan+frakt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det enkla svaret är att säljaren verkar ha begått ett avtalsbrott i det här fallet. Det beror såklart på exakt vad ni kommit överens om i mailkonversationen.

Utgångspunkten: avtal ska hållas

Eftersom du och säljaren verkar ha kommit överens på mail om att hon skulle sälja vasen till dig är detta tillräckligt för att ni ska anses ha ingått ett avtal genom anbud och accept (1 § avtalslagen).

Den finns en grundläggande princip i svensk rätt som kallas pacta sunt servanda vilket är latin för att avtal ska hållas. Så länge ni inte har kommit överens om någon ångerrätt eller liknande har alltså säljaren begått avtalsbrott genom att ångra sig angående försäljningen.

Eftersom ni har ingått ett köpeavtal där säljaren inte har lämnat vasen kan du som köpare kräva att säljaren fullgör försäljningen (23 § köplagen). Om säljaren fullgör sin del av avtalet får du såklart swischa tillbaka pengarna igen så att du återigen fullgör din del av avtalet.

Finns en möjlighet att ta upp tvisten i domstol

Du kan ta upp tvisten i domstol genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Information om detta finns här på domstolens hemsida.

En domstolsprocess kan vara både tidskrävande och kostsam, så det allra bästa är såklart om du istället kan komma överens med säljaren. Kanske kan ni komma fram till en bra kompromiss.

Om du skulle vilja gå vidare med ärendet är du välkommen att boka tid med någon av våra jurister här på Lawline för att få hjälp med stämningsansökan och annat du kan tänkas behöva hjälp med. Du kan även kontakta oss via telefon om du skulle ha några ytterligare frågor på nummer 08-533 300 04 måndagar till fredagar mellan kl 10-16.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare