FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/04/2016

Avtalsbrott

Hej! Jag ska hålla denna fråga kort. Jag har spelat en turnering inom E-sport där vinsterna handlar om stora summor pengar. Företaget som håller i turnering har på falska grunder stängt av laget och spelarna utan att ge en logisk förklaring till detta efter att vi spelat tillräckligt med matcher för att ta oss till final vilket skulle ge oss en summa pengar. Finns det möjlighet att på något sätt ställa företaget till rätta på grund av uteblivna inkomster eller liknande. Ber om ursäkt om frågan är luddig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom att ni har deltagit i en turnering där man anmäler ett lag och där man kan vinna en summa pengar, antar jag att det fanns någon form av anslutningsavtal till turneringen. Troligtvis finns det där regler för när ett lag kan bli avstängt.

Avstängning utan logiska grunder kan utgöra avtalsbrott, om avstängningen inte följer det anslutningsavtal som jag nämnde. Om det skulle vara så att ni helt felaktigt blivit avstängda i strid med avtalet, skulle ni kunna begära skadestånd för avtalsbrottet. Angående storleken på skadeståndet så skulle det i vart fall kunna uppgå till det belopp ni redan vunnit innan avstängningen. Vad ni eventuellt skulle ha vunnit om ni kommit vidare i turneringen är kanske lite svårare att begära skadestånd för.

Jag hoppas att du fick svar på fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare