Avtalsändring hyresvillkor

Hej! Fråga: jag och min hyresvärd har skrivit kontrakt och i detta har de kryssat i att det ingår vatten och avlopp, värme och sen el. Har bott i lägenheten i snart 5 månader. De sa åt mig för kanske 2 veckor sedan att el inte ingår i kontraktet och jag skulle ta kontakt med geab (gotlandenergi) för ett avtal. Får de göra så? Då måste vi skriva nytt kontrakt. Får de göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att ändra villkoren i ett hyresavtal till en lägenhet krävs det, enligt 12 kap 54 § jordabalken, att hyresvärden ska meddela dig skriftligt om att vederbörande vill ändra dina hyresvillkor. Det är alltså inte möjligt för dem att ändra villkoren i avtalet utan att ta kontakt med dig. Om din hyresvärd och du inte kommer överens om en lösning i samförstånd har din hyresvärd möjlighet att hos hyresnämnden ansöka om en ändring av hyresvillkoren, men så som avtalsändringen har skett i ditt fall är inte en tillåten lösning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare