Avtals ogiltighet vid felaktiga uppgifter om bils skick

Om jag skriver på ett vanligt A4 papper att jag lovar att inte ångra mig i avseende ett bil byte. Men inte den andra personen skriver något till mig. gäller ett sådant avtal även om den andre personen inte skrivit något papper till mig. Och att det framkom att personen ljugit för mig och bilen är väsentligt sämre skick en han påstod?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Inledningsvis ska sägas att det inte är möjligt att ge något helt säkert svar på din fråga. Utifrån den information du gett mig verkar det som att ni ingått ett avtal om bilbyte. Det verkar som att ni kommit överens om bilbytet. Eftersom avtal inte kräver skriftlig form spelar det därför troligen inte någon roll att din motpart inte skrivit något till dig. Som jag ser det kan dock ert avtal vara ogiltigt enligt avtalslagens (AvtL) ogiltighetsregler eller enligt den s.k. förutsättningsläran. Huruvida detta är fallet beror på om din motpart ljugit och vilken betydelse lögnerna haft för avtalets ingående. De bestämmelser som här skulle kunna hjälpa dig är 30§ AvtL enligt vilken ett avtal som slutits genom svikligt förledande är ogiltigt. Ytterligare två bestämmelser som skulle kunna vara tillämpliga är de s.k. generalklausulerna i 33 och 36§§ AvtL. Dessa bestämmelser tillämpas om det med vetskap om omständigheterna vid avtalets tillkomst skulle strida mot tro och heder att åberopa avtalet eller om avtalet är oskäligt med hänsyn till omständigheterna vid dess tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Om din motpart fått dig att ingå avtalet genom att ljuga om bilens skick är de nämnda rekvisiten enligt mig troligen uppfyllda.

Som jag nämnt ovan är det även möjligt att avtalet kan ogiltigförklaras enligt den s.k. förutsättningsläran. Så kan vara fallet om en väsentlig förutsättning för avtalet brustit. Grundtanken i svensk rätt är att avtal ska hållas och att varje part bär risken för sina förutsättningar. Att din motpart medvetet ljugit om bilens skick skulle dock enligt mig kunna vara en sådan omständighet som gör att du inte behöver bära risken för denna förutsättning och att avtalet därför skulle kunna ogiltigförklaras.

Jag vill dock betona att vad som sagt ovan inte är ett helt säkert svar och att möjligheterna till framgång i fall som detta till viss del är beroende av argumentation och möjlighet att bevisa sina påståenden. Det är alltså skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Avtalslagen hittar du här.

Hoppas att det löser sig!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare