Avtals giltighet

Hejsan! Jag ville sälja några gamla vintage hyllor på blocket och säger att jag har några identiska sådana. Billigare ju fler de köper för köparen. Köparen prutar riktigt aggressivt. Och vi möts halvvägs. Köpare säger att de kan komma och hämta direkt.

Jag inser i efterhand att jag har blivit blåst och sålt alldeles för lågt.

Meddelar köparen att jag inte längre är intresserad att sälja. Köparen hotar då att jag gjort avtalsbrott och kommer stämma mig om den inte får köpa till den prutade summan.

Vad gäller? Är jag tvingad att sälja till det prutade priset till denna privatperson. Kan man tvinga någon att sälja på dessa premisser och till och med hota att stämma om de inte får? Tar domstolar verkligen upp sådana här löjliga fall.

Konversationen var via SMS och ett par samtal. Har jag som säljare inte rätt att när som helst backa på en sån affär. Jag har inte lust att sälja längre helt enkelt. Kan köparen verkligen tvinga en säljare att få köpa. Det låter ju helt befängt ju! - Man kan ju ångra sig och inte vilja sälja alls.

Och om köparen bli nekad till köpa hota att stämma och får rätt. Mycket nyfiken och tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal i korthet

Avtalet som sådant, och principen om att avtal ska hållas, är en grundläggande del av ett modernt samhälle. Ser vi till hur det är i Sverige så har vi en långtgående avtalsfrihet dvs. du får avtala om vad som helst med vem som helst. Det finns dock vissa begränsningar gällande avtalsfrihet; "pactum turpe". Pactum turpe innebär att omoraliska och olagliga avtal är ogiltiga. Som huvudregel så är avtalsingåendet i sig ett formlöst förfarande, du kan alltså ingå ett avtal muntligt, och du kan ingå det via meddelanden på en chatt. Det finns således inga krav på hur ett avtal ska se ut eller vad ett avtal ska innehålla. Men det finns undantag till denna huvudregel, dock aktualiseras inte dessa undantag i detta fall.

Ogiltighetsgrunder & upphävande av avtal

Det finns en mängd olika grunder för ett avtals ogiltighet, de hittar vi 3 kap. AvtL. Bland dessa hittar vi tvång, råntvång, svek, ocker bl.a. Den ogiltighetsgrund som eventuellt skulle kunna vara tillämplig är den om ocker som hittas i 31 § AvtL. Men för att den ska vara aktuell så ska motparten ha utnyttjat ditt trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning. Personen ska sedan göra en vinning av att utnyttja din situation som står i uppenbart missförhållande till det vederlag som denne erlagt, dvs. priset ska vara väldigt lågt. Det är inte olagligt att göra en god affär. Denna lagregel tillämpas väldigt restriktivt.

Sammanfattning

Min bedömning är att avtal föreligger då det verkar som att du har givit ett anbud och din motpart har gett dig en uttrycklig accept. Huvudregeln är att avtal ska hållas oavsett form. Om någon förvägras sina rättigheter p.g.a. att dennes motpart inte håller sitt löfte, dvs. avtalet, kan denne gå till domstol för att tvinga motparten att prestera i enlighet med avtalet och/eller erhålla skadestånd.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare