FrågaAVTALSRÄTTFormkrav26/03/2015

Avtals giltighet

Om en kund signerar ett avtal/kontrakt skriftligt men digitalt via en app, alltså inte e-leg eller bankID där en kopia sedan skickas till kundens mejl. Gäller den juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt så gäller huvudsakligen att det inte finns några speciella formkrav för att sluta ett juridiskt giltigt avtal. Man kan till exempel ingå muntliga avtal vilka helt och hållet är juridiskt bindande. Problemet är dock ofta att bevisa det faktum att man i konsensus slutit ett avtal med den andra motparten. Bevisbördan för detta ligger på den part som påstår att ett avtal ingåtts. I ditt fall kan man se möjligheten som kunden ges via appen som ett anbud och att när kunden så väljer att ta denna möjlighet denna har accepterat motpartens anbud och ett bindande avtal har uppnåtts. Det mail som sedan skickas kan användas som bevisning för att ett avtal ingåtts. Många gånger är det lättare för en part att föra bevisning om ett avtals existens då den har gjorts digitalt eftersom att all korrespondens finns sparad och lättillgänglig.

Vänligen

Denise PetersRådgivare