FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/09/2013

Avtala om skiljeförfarande

Hej Jag skriver just nu ett fodervärdsavtal gällande min häst. Jag har en fråga gällande avgörande om kontraktsbrott och vad som gäller vid tvist. Har sett på andra fodervärdsavtal att de har utsett två representanter till att avgöra detta istället för att ta det till domstol och om dessa två representanter har olika åsikter utser de en tredje representant tillsammans som avgör det hela. Detta alternativ hade känts bättre för min del om vanvård av hästen förekommer. Man vet ju aldrig hur lång tid det tar att få ett domstolsbeslut och vem vet, hästen kanske är ännu mer illa däran när detta beslut kommer. så min fråga är får man göra på detta sätt och utse representanter och hur man då ska gå till väga för att utse dessa? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Det du beskriver kallas för skiljeförfarande och regleras i Lag om skiljeförfarande som du hittar https://lagen.nu/1999:116. Representanterna, som avgör frågan kallas i sin tur för skiljemän. Domen kallas då för skiljedom, och gäller precis som en dom i domstol. Men kan inte överklagas.

Enligt 7 § kan var och en som är myndig och inte psykiskt sjuk vara skiljeman. Det krävs inga särskilda kvalifikationer. Det finns dock regler om att en skiljeman skall vara opartisk i 8 §, och får därför inte vara någon närstående

Därför bör man utse någon som kan tänkas acceptera uppdraget (i större tvister är skiljemän väl avlönade och kan till och med vara domare från Högsta domstolen), vars omdöme man har förtroende förtroende för och som är neutral. Det är antagligen klokast att tillfråga, ett antal personer, tills dess att man hittat ett par villiga som uppfyller kriterierna, redan innan man ingår avtalet så att man är fullt förberedd ifall en tvist uppkommer senare.

Om du vill få hjälp med att skriva ett sådant avtal så kan du vända dig till några av våra samarbetspartners.

Thomas HefnerRådgivare